Банерна Мережа ЗМІ
СПЕЦКОР::головна Дніпропетровське
інформаційно-аналітичне
інтернет-видання
персональний сайт журналіста Олексія Мазура
Академія Української Преси Життя і Смерть - художньо-аналітичні сторінки Андрія Мазура... [Vox.com.ua] Портал українця Пресса Украины Украинский портАл

головна :: про автора :: "office" :: контакт :: архів-2011 :: архів-2010
коріння дуба, сакури гілля - поетичні сторінки Андрія Мазура
УКРАЇНА - ЦЕ ЄВРОПА, бандюкович - ПОВНА ЖОПА! ЗЕКА - ГЕТЬ!! РЕ-ВО-ЛЮ-ЦІЯ!!! -= СПЕЦКОР =- Повалення леніна - це не вандалізм, а відновлення історичної справедливості. -= СПЕЦКОР =- У Дніпропетровську на місці Євромайдану мер Куліченко облаштував ярмарок. -= СПЕЦКОР =- Міліція залишила дніпропетровський Євромайдан якраз перед нападом "тітушек". -= СПЕЦКОР =- У Дніпропетровську на Євромайдан вийшли за різними підрахунками від 500 до тисячі городян. -= СПЕЦКОР =- Азаров сказав, що не боїться ЄвроМайдану. А даремно! -= СПЕЦКОР =- В Януковича язик не повертається сказати слово "українці". Замість цього він вживає "співвітчизники". -= СПЕЦКОР =- Лакейство і "раболєпіє" Януковича не знає меж. -= СПЕЦКОР =- Політика Януковича - це державна зрада і національне приниження українців. -= СПЕЦКОР =-




Пошук на сайті:
метод пошуку: "і" "або"


Жінкам заважає "скляна стеля"… ґендер її забирай

Демократія надає рівні права та однакові можливості для їх реалізації всіма групами в суспільстві. Стаття 24 Конституції України проголошує, що рівні права жінки і чоловіка забезпечуються наданням жінкам рівних з чоловіками можливостей у громадсько-політичній діяльності, проте, як зазначається в аналітичних матеріалах Міжнародного центру перспективних досліджень щодо ґендерного дисбалансу у виборних органах влади, механізмів, що мають забезпечувати збалансоване представництво, не запроваджено.

Так, у Верховній Раді V скликання, про що йдеться в дослідженні Центру, серед 450 депутатів було всього 39 жінок, або 8,7 %, хоча у списках вони становили 19,1 %. На 26 комітетів припадало лише троє голів, стільки ж заступників і 10 голів підкомітетів жіночої статі. Щоправда, дві з депутатських фракцій очолювали жінки.

У фракції Партії регіонів зі 186 депутатів частка жінок дорівнювала 7,5 %; БЮТ (129) - 9,3%; "Нашої України" (81) - 9,9%; СПУ (31) - 6,1%; КПУ (21) - 14 %.

Фактично, жодна з названих політичних сил не включила питання ґендерної рівності до своєї політичної програми.

Янукович і Єхануров - женоненависники?

В теперішньому і минулому урядах Віктора Януковича не знайшлося місця для жодної жінки. Те ж саме можна сказати і про попередній Кабмін, який очолював Юрій Єхануров. За останні вісім років представниці чарівної статі були представлені лише в урядах Юлії Тимошенко (2 з 22), Анатолія Кінаха (1 з 20) та Віктора Ющенка (2 з 22).

Якщо розглянути історію українського парламентаризму у тендерній площині, то найбільш збалансованою виглядає Верховна Рада УРСР, де завдяки негласним квотам частка депутатів жіночої статі становила 36 %. Ба, навіть більше - посаду спікера обіймала жінка. Із здобуттям незалежності ґендерна ситуація погіршилася. Так, за результатами виборів 1990 р. серед депутатів було 3 % жінок, 1994р. - 5,7%; 1998 р. - 8,1%; 2002 р. - 5,1%.

На рівні обласних рад нині жінки становлять 11 % загальної кількості депутатів. Лише три жінки обіймають посади голів облрад. Величина ґендерної диспропорції різниться від регіонів України - від 16 % загального складу облради в Сумській області до 7 % у Тернопільській.

Спостерігається певна тенденція: що нижча за рівнем рада, то більш ґендерно-збалансованою вона є . Так, у міських радах обласних центрів ситуація з представництвом жінок вже трохи краща. Загалом Україні жінки мають 15 % місць у виборних органах влади. Лідерами є Чернігівська і Вінницька міські ради, у яких відповідно 22 % і 20 % жінок загальної кількості депутатів. Найменше представництво жінки вибороли у Житомирській і Київській міськрадах, де вони становлять 8 % загальної кількості.

На рівні місцевих рад жінки представлені не менш як третиною голосів. Порівняно з результатами виборів 2002 року ситуація погіршилася. Тоді жінки у депутатському корпусі місцевих рад посіли 42,5 % загального складу сільських, селищних, міських, районних та обласних рад.

На жінок тисне "скляна стеля"

Формальних обмежень щодо участі жінок або чоловіків у політичному житті в Україні не існує. Проте очевидні певні чинники, що зумовлюють переважне домінування чоловіків у політиці, партіях та політичних структурах. З-поміж першопричин такої ситуації можна вирізнити:

- суспільні стереотипи про прерогативу чоловіків на громадсько-політичне життя та другорядну роль жінок;

- часові обмеження для участі жінок у громадсько-політичному житті через покладання на них переважної більшості домашньої роботи у домогосподарстві і виконання ними репродуктивної функції;

- нижчий доступ жінок до економічних ресурсів, які є неодмінною умовою для участі в політиці.

Ці чинники склалися історично і досить інертні до політичних заходів, спрямованих на їх подолання. Вони пояснюють існування причин, що безпосередньо зумовлюють тендерний дисбаланс у виборних органах влади.

Однією з таких причин є "скляна скеля" для просування жінок на керівні посади вищого рівня органів державної влади - це суспільний феномен формально не існуючих обмежень для жінок або представників меншин просуватися на вищі щаблі кар'єрних сходів та отримувати вищу заробітню платню.

Бути жінкою найкраще у Швеції

Якщо розглядати проблему тендерної рівності у світовому контексті, то відповідно до класифікації Міжпарламентської спілки Україна належить до групи країн з безумовним домінуванням чоловіків. Вона відстає не тільки від Європи, а й від Африки та Азії, наближаючись до арабських країн, де рівень представництва жінок найменший - 4,6 %. Найбільше депутаток в Скандинавії - 38 %.

Світовим лідером за показником ґендерної рівності в парламентах є Швеція - 42,7 % депутатів-жінок (от тільки чому там така висока, чи не найбільша в світі, статистика суїцидів? - прим. СПЕЦКОРА). Середньоєвропейські параметри становлять 23 %, а загальносвітові - 14 %. За цією шкалою Україна разом з Таїландом посідає 105 місце поряд із Конго та Кот-д'Івуаром.

На міжнародному рівні існують кілька документів, що констатують міжнародне визнання цієї проблеми та визначають напрями її вирішення. Це, зокрема, Конвенція ООН про ліквідацію всіх форм дискримінації до жінок і Цілі розвитку тисячоліття (ЦРТ) ООН.

Відповідно до статті 7 цієї Конвенції, держави-учасниці застосовують "всі відповідні засоби для ліквідації дискримінації до жінок у політичному та суспільному житті". Декларація про ЦРТ, своєю чергою, закликає уряди забезпечити ґендерне співвідношення на рівні від 30 до 70 % для будь-якої статі у виборних органах і вищих органах виконавчої влади до 2015 року. Україна, приєднавшись до цих документів, також фактично визнала існування проблеми та взяла на себе зобов'язання її вирішити.

Про рівне представництво жінок і чоловіків у виборних органах влади також йдеться у документах Європейського союзу, що важливо з огляду на євро інтеграційні прагнення України.

В Україні здійснено понад 10 спроб законодавчого забезпечення збалансованого представництва, одначе жодна зі спроб не мала успіху.

Жінок - по квотах

Дослідження, проведені Радою Євросоюзу, засвідчують, що найбільш ефективний спосіб підвищити частку жінок в парламенті - запровадження добровільних ґендерних квот, що встановлюються політичними партіями. Найкращі результати з погляду збалансованого представництва вони забезпечують у країнах з пропорційною виборчою системою, до яких належить Україна.

Наприклад, у Німеччині провідні політичні партії (Соціал-демократи, Зелені) добровільно запровадили квоти для жінок на рівні 33-50 %, а більшість партій Швеції взяли на себе зобов'язання щодо чергування чоловіків і жінок у своїх списках. Добровільні партійні квоти дуже поширені в Європі. Зокрема, їх застосовують політичні партії Бельгії, Греції, Італії, Литви, Німеччини, Польщі, Румунії, Угорщини, Франції та багатьох інших країн, разом - 160 партій з 69 держав.

Серед видів партійного квотування розділяють:

1) статутний - передбачає нормативно закріплений обов'язок партій самостійно визначати величину квоти у своїх статутах і дотримуватись її під час складання списків кандидатів;

2) квотування на рівні списків кандидатів - з вимогою чи без вимоги до черговості;

3) квотування місць у парламенті - у цьому разі певну кількість місць у виборному органі виділяють для жінок і чоловіків. Політичні партії подають окремо списки кандидатів на жіночі та чоловічі місця (проте, цей вид дуже ускладнює процедуру виборів, зокрема, вимагає від партій подпання двох окремих списків, й до того ж, він застосовується в країнах, де жінки не мають жодної іншої можливості безперешкодного потрапляння до виборних органів влади. Тепер квотування місць у парламенті законодавчо закріплено лише в 5-ти африканських та азійських країнах).

Жінка як фактор ризику

Але повернімося до наших, українських реалій. Аналізуючи причини ґендерної нерівності, заступник голови правління Дніпропетровського Жіночого інформаційно-координаційного центру Олена Моргун відзначає як суб'єктивні, так і об'єктивні фактори.

Серед перших - невпевненість у своїх силах самих жінок, а відтак - небажання радикально ламати чи змінювати в особистому житті сформовані стереотипи щодо ролі жінки в соціумі. Щодо об'єктивних перешкод - елементарна нестача часу і можливостей для суспільно-політичної активності через зайнятість сімейними справами, адже сім'я є традиційною зоною першочергової уваги й відповідальності жінки - берегині домашнього вогнища.

До того ж, аби громадська діяльність мала шанс бути по-справжньому успішною, потрібні чималі фінансові ресурси, а вони, як зауважує Олена Моргун, в нашій країні здебільшого якраз зосереджені у чоловіків, і це - теж гальмує, сказати б, процес суспільно-політичної самореалізації української жінки. А тим часом ЗМІ та реклама продовжують тиражувати її образ як домогосподарки або об'єкта сексуального задоволення для чоловіків.

Але найбільш розпоширеними є куди прозаїчніші проблеми, від яких потерпає пересічна жінка, яка навіть подумки не має ніяких політичних амбіцій чи прагнення до будь-якої соціально-значущої діяльності. Одна з них - сприйняття жінки роботодавцем таким собі "фактором ризику", як потенційно ненадійного працівника в плані вагітності або ж догляду за хворою дитиною тощо. В результаті преференція при працевлаштуванні залишається за чоловіками. Пані Моргун каже, що подібній трудовій, назвемо її так, дискримінації має бути остаточно покладено край певними вже розробленими законопроектами, та коли їх приймуть (та чи приймуть взагалі) - невідомо.

Розмірковуючи над всім цим, а надто - про можливу перспективу запровадження партійного квотування для жінок, СПЕЦКОР непокоїться зокрема таким: і серед чоловіків-політиків, -держслужбовців та -управлінців різного рівня є чимало неефективних діячів, цілковитих нездар, негідних як в професійному, так і моральному, культурному, а то й інтелектуальному вимірі. Так от, як би кампанія щодо подолання ґендерної нерівності не обернулася механічним бронюванням місць для таких же безталанних у вище перелічених аспектах жінок, яким гарантуватиметься представництво й посади тільки через їхню статеву ознаку, а не у зв'язку з їхніми реальними досягненнями, професійними та діловими якостями, мірою особистого внеску у розвиток демократичного суспільства, справу соціального захисту громадян.

Іншими словами - як би толкові, розумні чоловіки не витіснялися недолугими жінками тільки через їхню жіночу квоту. Приблизно такими, як одна особливо екзальтована "мадам" в нашій, Дніпропетровській облраді. Щоправда, вона продерлася і без квот - хіба що наслідила свого часу на Помаранчевому Майдані, який по-жіночому легко зрадила, як і саму Україну своєю нав'язливою "славянской идеей"… І гадить, гадить, гадить Україні своїми недолугими телеефірами, нестримною "суспільно-політичною" активністю, ґендер її забирай.


Ваш коментар:
e-mail:

Warning: file() [function.file]: Unable to access ./comments/cart_679.txt in /sata1/home/users/spetskor/www/www.spetskor.dp.ua/art_679.php on line 207

Warning: file(./comments/cart_679.txt) [function.file]: failed to open stream: No such file or directory in /sata1/home/users/spetskor/www/www.spetskor.dp.ua/art_679.php on line 207


Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /sata1/home/users/spetskor/www/www.spetskor.dp.ua/art_679.php on line 210


:: СПЕЦКОР :: СВОБОДА - ЗДОБУТОК ХОРОБРИХ! :: Дніпропетровське інформаційно-аналітичне Інтернет-видання "СПЕЦКОР" потребує інвестицій для подальшого розвитку: покращення матеріально-технічної бази й створення штату співробітників. Цей сайт є результатом індивідуальних творчих, матеріальних, технічних й організаційних зусиль автора. Створення відповідних умов для діяльності команди однодумців дозволить "СПЕЦКОРУ" вийти на якісно новий рівень, що значно сприятиме реалізації патріотичної місії Інтернет-видання. Бізнесмени з Україною в серці, відгукніться! "СПЕЦКОР" розраховує на вашу допомогу. Тел: 8 066 449-70-21 е-маil: spetskor@ukr.net :: СВОБОДУ НЕ СПИНИТИ! :: СПЕЦКОР ::
Архіви статей: 2011  2010  2009  2008  2007  2006  2002-2005
© Олексій Мазур 2002-2013
© Веб-дизайн, Андрій Мазур 2002-2013
Всі права захищені. Використання матеріалів СПЕЦКОР дозволяється
за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на СПЕЦКОР.

Украинская Баннерная Сеть


Warning: require_once() [function.require-once]: Unable to access /sata1/home/users/spetskor/www/www.spetskor.dp.ua/inshe/dialab/setlinks_b1908/slsimple.php in /sata1/home/users/spetskor/www/www.spetskor.dp.ua/footer.php on line 64

Warning: require_once(/sata1/home/users/spetskor/www/www.spetskor.dp.ua/inshe/dialab/setlinks_b1908/slsimple.php) [function.require-once]: failed to open stream: No such file or directory in /sata1/home/users/spetskor/www/www.spetskor.dp.ua/footer.php on line 64

Fatal error: require_once() [function.require]: Failed opening required '/sata1/home/users/spetskor/www/www.spetskor.dp.ua/inshe/dialab/setlinks_b1908/slsimple.php' (include_path='.:/usr/local/php52/share/pear') in /sata1/home/users/spetskor/www/www.spetskor.dp.ua/footer.php on line 64